Asiakkuus-alueen saavutettavuusseloste

Tämä seloste koskee op.fi:n yritysasiakkaan Asiakkuus-alueen saavutettavuutta. Asiakkuus-alue on osa op.fi-verkkosivustoa, joka on OP Ryhmän yhtiöiden verkkosivusto. Alue sisältää useita palveluita, joiden saavutettavuuden taso eriteltynä alla palveluittain.

Asiakkuus-alueen saavutettavuutta ovat arvioineet OP Ryhmälle projektiluontoisesti töitä tekevät saavutettavuuden asiantuntijat ja lisäksi sivuston saavutettavuuden osalta on suoritettu itsearviointia.

Itsearvioinnissa on käytetty seuraavia järjestelmiä:

  • Tietokoneilla saavutettavuus on testattu Chrome-selaimella ja NVDA-ruudunlukuohjelmistolla.
  • Mobiililaitteilla saavutettavuus on testattu Applen-laitteilla, Safari-selaimella (touch gestures).

Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset ovat Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.

Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 30.11.2020 ja sitä on viimeksi päivitetty 10.5.2024.

Oma Yritysprofiili

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Oma Yritysprofiili täyttää vaatimukset osittain. Arvioinnissa löydettiin kolme saavutettavuusongelmaa. Ongelmista yksi arvioitiin vakavuudeltaan tärkeäksi tai erittäin tärkeäksi, jolloin toiminnon käyttö apuvälineillä kuten ruudunlukijalla voi olla hankalaa.

Saavutettavuushavainnot liittyivät linkkiteksteihin (WCAG 2.4.4​ ), näppäimistökohdistukseen (WCAG 2.2 -kriteeristön kriteeri 2.4.11) ja vähäisissä määrin ohjelmalliseen rakenteeseen.

Digitaalisen asioinnin sopimus (ml. Käyttäjät ja käyttöoikeudet, Omat tiedot ja Muutoshistoria)

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Digitaalisen asioinnin sopimus täyttää vaatimukset osittain. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Puutteet liittyivät mm seuraaviin asioihin: ei-tekstuaalinen sisältö, informaatio ja suhteet, kontrasti, näppäimistökohdistus, nimilaput, sarkain- ja lukemisjärjestys, tilasta kertovat viestit. Alla tämänhetkiset puutteet lueteltuna tarkemmin.

Digitaalisen asioinnin sopimus

WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet

Omat tiedot

WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet

WCAG 1.3.5 Määrittele syötteen tarkoitus

WCAG 1.4.3 Kontrasti (minimi)

WCAG 1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti

WCAG 2.1.1 Näppäimistö

WCAG 3.3.1 Virheen tunnistaminen 

WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit

WCAG 1.4.12 Tekstin välitys

Muutoshistoria

WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö

WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet

WCAG 1.4.3 Kontrasti (minimi)

WCAG 1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti

WCAG 2.1.1 Näppäimistö

WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys

WCAG 2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)

WCAG 2.4.7 Näkyvä kohdistus

WCAG 3.3.1 Virheen tunnistaminen 

WCAG 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet

WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit

Maatalousyrittäjien talousanalyysi

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Maatalousyrittäjän talousanalyysi täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain. Vaatimusten puutteet mainittuna alla.

WCAG 1.3.1, 4.1.2 Virheilmoitukset

WCAG 2.4.7, 1.4.11 Näkyvä näppäimistökohdistus

WCAG 2.4.3 Näkymättömät elementit

WCAG 4.1.2 Pudotuslistat

Yrityksen tiedot

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Yrityksen tiedot -palvelu täyttää vaatimukset osittain. Huomattavimmat puutteet liittyvät palvelussa käyttäjälle annettaviin virheilmoituksiin (WCAG 3.3.1, yleinen saavutettavuus​) ruudunlukijaa käytettäessä. Palvelun Vakuutus-osiossa puutteita esiintyy myös kontrastien suhteen (WCAG 1.4.3, 1.4.11​). Yleisenä puutteena näppäimistökohdistuksen epäjohdonmukaisuus käyttäjälle (WCAG 2.4.7, 1.4.11).

Arkisto

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Arkistopalvelu täyttää vaatimukset osittain. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Palvelu ei vielä tue kaikilta osin avustavien teknologioiden käyttöä. Alla puutteet lueteltuna tarkemmin.

Puutteita palvelusta avattavien asiakirjojen käsittelyssä (ks. Yleisten osien ja toiminnallisuuksien –saavutettavuusseloste).

Pieniä puutteita seuraavien WCAG-kriteerien täyttymisessä: 

  • WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
  • WCAG 2.1.1 Näppäimistö

Tule yritysasiakkaaksi

Tule yritysasiakkaaksi -hakemuksen saavutettavuudessa on seuraavia puutteita:

Saavuttamaton sisältö ja puutteet:

  • WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
  • WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
  • WCAG 1.4.3 Kontrasti (minimi)
  • WCAG 2.2.1 Säädettävä ajoitus
  • WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys
  • WCAG 2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)
  • WCAG 2.4.6 Otsikot ja nimilaput
  • WCAG 3.3.1 Virheen tunnistaminen
  • WCAG 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet
  • WCAG 4.1.2 Nimi, rooli arvo

Saavutettavuuspalaute

Löysitkö puutteita digitaalisten palveluidemme saavutettavuudesta? Jos et löytänyt vastausta saavutettavuusselosteesta, anna palautetta. 

Etkö pääse kirjautumaan tai onko palveluissamme jokin muu tekninen ongelma?

Palautteisiin liittyvä henkilötietojen käsittely

Kirjautumattoman asiakkaan antama palaute on anonyymiä, jos asiakas ei anna yhteystietojaan. Kirjautumattomalta asiakkaalta kysytään nimeä sekä sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa, jotka tarvitaan, jos asiakas toivoo yhteydenottoa. Kirjautuneesta asiakkaasta tallennetaan palautejärjestelmään asiakkaan tai yrityksen edustajan henkilötunnus, nimi ja paikallinen osuuspankki, jonka asiakas palautteen antaja on. Lisäksi yritysasiakkaasta tallennetaan yrityksen nimi ja y-tunnus. Jos kirjautunut asiakas toivoo yhteydenottoa, tallennetaan myös puhelinnumero tai sähköpostiosoite. Lisäksi palautejärjestelmään tallennetaan asiakkaan antama palaute sekä asiakkaan kertoma tieto siitä, mitä apuvälineohjelmaa tai -laitetta hän käyttää.

Kerättyjä henkilötietoja käytetään ainoastaan asiakaspalautteen käsittelemiseksi, jolloin tavoitteena on parantaa ja kehittää asiakaskokemusta sekä OP Ryhmän palveluita. Henkilötietoja käsitellään OP Ryhmän finanssilaitosten asiakasrekistereissä.

Valvontaviranomainen

Jos sivustolla on saavutettavuusongelmia ja et löydä siihen tarkennusta saavutettavuusselosteelta, toivoisimme sinulta palautetta yllä olevan linkin kautta. Vastaamme sinulle lain edellyttämän 14 päivän kuluessa, mikäli annat lomakkeella yhteystietosi. 

Mikäli et ole tyytyväinen antamaamme vastaukseen tai emme vastaisi palautteeseesi ollenkaan, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
saavutettavuus@avi.fi
Puhelinnumero vaihde 0295 016 000