OP Saavutettava -verkkopalvelun saavutettavuusseloste

Tämä seloste koskee OP Saavutettava -verkkopalvelun (saavutettava.op.fi) saavutettavuutta. OP Saavutettava on OP Ryhmän yhtiöiden verkkopalvelu, joka toimii omana sovelluksenaan op.fi-verkkopalvelun rinnalla.

OP Saavutettava -palvelun saavutettavuutta ovat arvioineet OP Ryhmälle projektiluontoisesti töitä tekevät saavutettavuuden asiantuntijat. Lisäksi sivuston saavutettavuuden osalta on suoritettu itsearviointia. Annanpuran saavutettavuusasiantuntija on suorittanut palvelun saavutettavuustestauksen lokakuussa 2016 sekä maaliskuussa 2017. Tuolloin havaitut kriittiset ja merkittävät löydökset on sittemmin korjattu.

Itsearvioinnissa on käytetty seuraavia järjestelmiä:

  • Tietokoneilla saavutettavuus on testattu Chrome-selaimella ja NVDA-ruudunlukuohjelmistolla.
  • Mobiililaitteilla saavutettavuus on testattu Applen-laitteilla, Safari-selaimella (touch gestures) ja VoiceOver-lukuohjelmistolla.

Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset ovat Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.

Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 26.10.2020 ja sitä on viimeksi päivitetty 6.5.2024.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

OP Saavutettava -palvelu täyttää vaatimukset varsin kattavasti.  Palvelu on rakennettu ikäihmisten, näkövammaisten ja motorisia haasteita omaavien henkilöiden erityistarpeita ajatellen. Tästä syystä se ei lähtökohtaisesti sisällä grafiikoita, kuvia, taulukoita tai muita elementtejä, joiden saavutettavuuden kanssa voi usein olla hankaluuksia. Jokaisen sivun alussa on myös ns. hyppylinkki ”Siirry suoraan sisältöön”, joka mahdollistaa siirtymisen suoraan keskeiseen sisältöön.

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Saavutettavuuspuutteita on muun muassa siinä, etteivät sivuston värien kontrastit täysin täytä saavutettavuusvaatimuksia.

WCAG  1.4.3 Kontrasti (minimi) (Taso AA) Kontrasti testien ja taustan välillä on riittämätön

Sisällöt, joihin saavutettavuusvaatimukset eivät sovellu

Tunnistautumisessa ja kirjautumisessa voidaan käyttää tunnuksen osana avainlukulistan vaihtuvaa numeroa. Myös SMS- vahvistusta vaaditaan maksun vahvistamisen sekä n. kolmen kuukauden välein kirjautumisen yhteydessä.

Saavutettavuuspalaute

Löysitkö puutteita digitaalisten palveluidemme saavutettavuudesta? Jos et löytänyt vastausta saavutettavuusselosteesta, anna palautetta. 

Palautteisiin liittyvä henkilötietojen käsittely

Kirjautumattoman asiakkaan antama palaute on anonyymiä, jos asiakas ei anna yhteystietojaan. Kirjautumattomalta asiakkaalta kysytään nimeä sekä sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa, jotka tarvitaan, jos asiakas toivoo yhteydenottoa. Kirjautuneesta asiakkaasta tallennetaan palautejärjestelmään asiakkaan tai yrityksen edustajan henkilötunnus, nimi ja paikallinen osuuspankki, jonka asiakas palautteen antaja on. Lisäksi yritysasiakkaasta tallennetaan yrityksen nimi ja y-tunnus. Jos kirjautunut asiakas toivoo yhteydenottoa, tallennetaan myös puhelinnumero tai sähköpostiosoite. Lisäksi palautejärjestelmään tallennetaan asiakkaan antama palaute sekä asiakkaan kertoma tieto siitä, mitä apuvälineohjelmaa tai -laitetta hän käyttää.

Kerättyjä henkilötietoja käytetään ainoastaan asiakaspalautteen käsittelemiseksi, jolloin tavoitteena on parantaa ja kehittää asiakaskokemusta sekä OP Ryhmän palveluita. Henkilötietoja käsitellään OP Ryhmän finanssilaitosten asiakasrekistereissä.

Valvontaviranomainen

Jos sivustolla on saavutettavuusongelmia ja et löydä siihen tarkennusta saavutettavuusselosteelta, toivoisimme sinulta palautetta yllä olevan linkin kautta. Vastaamme sinulle lain edellyttämän 14 päivän kuluessa, mikäli annat lomakkeella yhteystietosi. 

Mikäli et ole tyytyväinen antamaamme vastaukseen tai emme vastaisi palautteeseesi ollenkaan, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
saavutettavuus@avi.fi
Puhelinnumero vaihde 0295 016 000